Hallo allemaal,
Je hebt nodig:
- Een paar kruiskopschroevendraaiers
- 5x 501/194/T10 Mini Light Tower 9 Leds (ik koos voor Xenon Wit) voor de hoofdcluster
- 3x 286 3 x Groothoek Leds (Xenon Wit) voor de drie extra meters
- Ongeveer een uur qua tijd
Ik had een paar mensen dit zien doen en toen ik naar mijn dashboardlampen keek, begon ik te denken dat de mijne ook gedaan moesten worden:
De leds zijn gekocht bij Ultraleds.co.uk en worden vergeleken met de originele dashboardlampen... Hoofdcluster rechts, Aux links:
Dit is geen bijzonder moeilijke klus, maar ik lees graag dingen voordat ik ze doe, en voor het aantal mensen dat dit heeft gedaan, kon ik niet veel vinden in de vorm van een gids om eerst eens te bekijken, dus excuses als dit een beetje basic is voor sommigen, maar ik hoop dat het nuttig zal blijken te zijn voor anderen...
Eerst de sigarettenaansteker en de asbak eruit trekken en de twee schroeven achter de plek waar de asbak zit losdraaien:
De versnellingspookomlijsting wordt dan aan de achterkant van de omranding losgeklikt met een snelle, scherpe ruk (foto hieronder laat zien waar je 'hier moet trekken'). Draai vervolgens de versnellingspook los en verwijder deze. Koppel de sigarettenaanstekerconnectoren los en dan tilt de omranding eenvoudigweg over de versnellingspook:
Draai de 2 schroeven los die de hoofdomlijsting op zijn plaats houden:
Nu kun je beginnen met het eruit trekken van de hoofddashboardomlijsting. Deze wordt vastgehouden door clips, dus begin bij de asbak en trek hem gewoon naar je toe en je voelt hem uit de clips springen terwijl je bezig bent.
Als je bij de stuurkolom komt, stop dan en ontkoppel de stekker van de achterruitverwarming, de waarschuwingslichtstekker en de klokstekker uit het midden van het dashboard. Koppel ook de airco-sensor los bij de stuurkolom (dit kan door de rubberen buis van de sensor weg te trekken of door de sensor los te schroeven met een schuine kruiskopschroevendraaier (wat ik heb gedaan)). Mijn mistlichtschakelaar bevindt zich ook bij de stuurkolom, dus ik had ook de drie spade-connectoren om los te koppelen:
Eindelijk, als je over de stuurkolom komt en de complete omranding verwijdert, moet je de spiegelbedieningsstekker loskoppelen (sorry, geen foto) en de omranding komt nu omhoog.
Als je eerst de drie Aux-meters doet, draai dan de zes schroeven los die hieronder zijn omcirkeld. De stereo-hoofdeenheid en de airco-controller worden eerst als één stuk eruit getrokken en dan wordt de meterpod afzonderlijk eruit getrokken:
Als de meterpod eruit is, draai dan de lamphouders los door een halve slag tegen de klok in te draaien. De lampen worden dan uit de houder getrokken. Vervang ze door de 3x kleine 286 leds en schroef de houders terug op hun plaats. Zet de lichten aan om er zeker van te zijn dat je de polariteiten correct hebt en dat ze goed werken:
Plaats eerst de Aux-meterpod terug, gevolgd door de stereo- en airco-eenheid en plaats vervolgens de zes schroeven terug.
Verder naar de hoofdcluster van het dashboard, moet je de plastic omranding verwijderen. Draai de twee schroeven aan de onderkant van de omranding, omcirkeld, en de twee schroeven aan de bovenkant van de omranding, gemarkeerd door de pijlen net buiten de opname. De omranding kan nu worden verwijderd door naar het stuurwiel te trekken:
Nu zijn er nog maar drie schroeven die hieronder omcirkeld moeten worden losgedraaid. De hoofdcluster van het dashboard kan nu worden verplaatst:
Je **** nu de hoofdcluster naar voren trekken en de lampen vervangen (wat ik heb gedaan), of je **** de cluster loskoppelen en volledig verwijderen (zoals op de foto hieronder). Draai de vijf omcirkelde lamphouders een halve slag tegen de klok in en vervang de lampen door de vijf 510 leds:
Je **** nu de dashboardcluster terugplaatsen en de lichten aanzetten om te controleren of je de polariteiten goed hebt. Als dat is opgelost, plaats dan de drie clusterschroeven terug en plaats de clusteromlijsting en de vier bevestigingsschroeven terug.
Je **** nu de hoofddashboardomlijsting terugplaatsen. Sluit de spiegelschakelaarstekker aan, klik de omranding vast, beginnend bij de spiegelschakelaar en over de stuurkolom. Sluit de airco-sensor weer aan (en voor mij sluit je de spade-connectoren van de mistlichtschakelaar) bij de stuurkolom. Sluit nu de klok-, waarschuwingslichten- en achterruitverwarmingsschakelaarstekkers weer aan en klik vervolgens de rest van de dashboardomlijsting op zijn plaats. Plaats ten slotte de twee schroeven aan de onderkant van de dashboardomlijsting terug:
Sluit de sigarettenaanstekerconnectoren aan, klik de versnellingspookomlijsting op zijn plaats en schroef de versnellingspookknop terug op de versnellingspook. Schroef de twee schroeven achter de asbak terug op hun plaats.
Plaats de asbak terug en voilĂ , klus geklaard!
Als het donker wordt, zet dan je lichten aan en bewonder je werk!
Een snelle voor- en na-vergelijking:
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Ik hoop dat dit geholpen heeft.
Alex :smokin:.
Je hebt nodig:
- Een paar kruiskopschroevendraaiers
- 5x 501/194/T10 Mini Light Tower 9 Leds (ik koos voor Xenon Wit) voor de hoofdcluster
- 3x 286 3 x Groothoek Leds (Xenon Wit) voor de drie extra meters
- Ongeveer een uur qua tijd
Ik had een paar mensen dit zien doen en toen ik naar mijn dashboardlampen keek, begon ik te denken dat de mijne ook gedaan moesten worden:



De leds zijn gekocht bij Ultraleds.co.uk en worden vergeleken met de originele dashboardlampen... Hoofdcluster rechts, Aux links:

Dit is geen bijzonder moeilijke klus, maar ik lees graag dingen voordat ik ze doe, en voor het aantal mensen dat dit heeft gedaan, kon ik niet veel vinden in de vorm van een gids om eerst eens te bekijken, dus excuses als dit een beetje basic is voor sommigen, maar ik hoop dat het nuttig zal blijken te zijn voor anderen...
Eerst de sigarettenaansteker en de asbak eruit trekken en de twee schroeven achter de plek waar de asbak zit losdraaien:

De versnellingspookomlijsting wordt dan aan de achterkant van de omranding losgeklikt met een snelle, scherpe ruk (foto hieronder laat zien waar je 'hier moet trekken'). Draai vervolgens de versnellingspook los en verwijder deze. Koppel de sigarettenaanstekerconnectoren los en dan tilt de omranding eenvoudigweg over de versnellingspook:

Draai de 2 schroeven los die de hoofdomlijsting op zijn plaats houden:

Nu kun je beginnen met het eruit trekken van de hoofddashboardomlijsting. Deze wordt vastgehouden door clips, dus begin bij de asbak en trek hem gewoon naar je toe en je voelt hem uit de clips springen terwijl je bezig bent.
Als je bij de stuurkolom komt, stop dan en ontkoppel de stekker van de achterruitverwarming, de waarschuwingslichtstekker en de klokstekker uit het midden van het dashboard. Koppel ook de airco-sensor los bij de stuurkolom (dit kan door de rubberen buis van de sensor weg te trekken of door de sensor los te schroeven met een schuine kruiskopschroevendraaier (wat ik heb gedaan)). Mijn mistlichtschakelaar bevindt zich ook bij de stuurkolom, dus ik had ook de drie spade-connectoren om los te koppelen:


Eindelijk, als je over de stuurkolom komt en de complete omranding verwijdert, moet je de spiegelbedieningsstekker loskoppelen (sorry, geen foto) en de omranding komt nu omhoog.
Als je eerst de drie Aux-meters doet, draai dan de zes schroeven los die hieronder zijn omcirkeld. De stereo-hoofdeenheid en de airco-controller worden eerst als één stuk eruit getrokken en dan wordt de meterpod afzonderlijk eruit getrokken:

Als de meterpod eruit is, draai dan de lamphouders los door een halve slag tegen de klok in te draaien. De lampen worden dan uit de houder getrokken. Vervang ze door de 3x kleine 286 leds en schroef de houders terug op hun plaats. Zet de lichten aan om er zeker van te zijn dat je de polariteiten correct hebt en dat ze goed werken:

Plaats eerst de Aux-meterpod terug, gevolgd door de stereo- en airco-eenheid en plaats vervolgens de zes schroeven terug.
Verder naar de hoofdcluster van het dashboard, moet je de plastic omranding verwijderen. Draai de twee schroeven aan de onderkant van de omranding, omcirkeld, en de twee schroeven aan de bovenkant van de omranding, gemarkeerd door de pijlen net buiten de opname. De omranding kan nu worden verwijderd door naar het stuurwiel te trekken:

Nu zijn er nog maar drie schroeven die hieronder omcirkeld moeten worden losgedraaid. De hoofdcluster van het dashboard kan nu worden verplaatst:

Je **** nu de hoofdcluster naar voren trekken en de lampen vervangen (wat ik heb gedaan), of je **** de cluster loskoppelen en volledig verwijderen (zoals op de foto hieronder). Draai de vijf omcirkelde lamphouders een halve slag tegen de klok in en vervang de lampen door de vijf 510 leds:

Je **** nu de dashboardcluster terugplaatsen en de lichten aanzetten om te controleren of je de polariteiten goed hebt. Als dat is opgelost, plaats dan de drie clusterschroeven terug en plaats de clusteromlijsting en de vier bevestigingsschroeven terug.
Je **** nu de hoofddashboardomlijsting terugplaatsen. Sluit de spiegelschakelaarstekker aan, klik de omranding vast, beginnend bij de spiegelschakelaar en over de stuurkolom. Sluit de airco-sensor weer aan (en voor mij sluit je de spade-connectoren van de mistlichtschakelaar) bij de stuurkolom. Sluit nu de klok-, waarschuwingslichten- en achterruitverwarmingsschakelaarstekkers weer aan en klik vervolgens de rest van de dashboardomlijsting op zijn plaats. Plaats ten slotte de twee schroeven aan de onderkant van de dashboardomlijsting terug:

Sluit de sigarettenaanstekerconnectoren aan, klik de versnellingspookomlijsting op zijn plaats en schroef de versnellingspookknop terug op de versnellingspook. Schroef de twee schroeven achter de asbak terug op hun plaats.
Plaats de asbak terug en voilĂ , klus geklaard!
Als het donker wordt, zet dan je lichten aan en bewonder je werk!


Een snelle voor- en na-vergelijking:
Voor:

Na:

Voor:

Na:

Ik hoop dat dit geholpen heeft.
Alex :smokin:.