GTR Forum banner

LED Dash & Gauge Fitting Guide - R33 GT-R

85K views 81 replies 40 participants last post by  M055Y  
#1 ·
Hallo allemaal,

Je hebt nodig:
- Een paar kruiskopschroevendraaiers
- 5x 501/194/T10 Mini Light Tower 9 Leds (ik koos voor Xenon Wit) voor de hoofdcluster
- 3x 286 3 x Groothoek Leds (Xenon Wit) voor de drie extra meters
- Ongeveer een uur qua tijd

Ik had een paar mensen dit zien doen en toen ik naar mijn dashboardlampen keek, begon ik te denken dat de mijne ook gedaan moesten worden:

Image

Image

Image

De leds zijn gekocht bij Ultraleds.co.uk en worden vergeleken met de originele dashboardlampen... Hoofdcluster rechts, Aux links:

Image

Dit is geen bijzonder moeilijke klus, maar ik lees graag dingen voordat ik ze doe, en voor het aantal mensen dat dit heeft gedaan, kon ik niet veel vinden in de vorm van een gids om eerst eens te bekijken, dus excuses als dit een beetje basic is voor sommigen, maar ik hoop dat het nuttig zal blijken te zijn voor anderen...

Eerst de sigarettenaansteker en de asbak eruit trekken en de twee schroeven achter de plek waar de asbak zit losdraaien:

Image

De versnellingspookomlijsting wordt dan aan de achterkant van de omranding losgeklikt met een snelle, scherpe ruk (foto hieronder laat zien waar je 'hier moet trekken'). Draai vervolgens de versnellingspook los en verwijder deze. Koppel de sigarettenaanstekerconnectoren los en dan tilt de omranding eenvoudigweg over de versnellingspook:

Image

Draai de 2 schroeven los die de hoofdomlijsting op zijn plaats houden:

Image

Nu kun je beginnen met het eruit trekken van de hoofddashboardomlijsting. Deze wordt vastgehouden door clips, dus begin bij de asbak en trek hem gewoon naar je toe en je voelt hem uit de clips springen terwijl je bezig bent.
Als je bij de stuurkolom komt, stop dan en ontkoppel de stekker van de achterruitverwarming, de waarschuwingslichtstekker en de klokstekker uit het midden van het dashboard. Koppel ook de airco-sensor los bij de stuurkolom (dit kan door de rubberen buis van de sensor weg te trekken of door de sensor los te schroeven met een schuine kruiskopschroevendraaier (wat ik heb gedaan)). Mijn mistlichtschakelaar bevindt zich ook bij de stuurkolom, dus ik had ook de drie spade-connectoren om los te koppelen:

Image

Image

Eindelijk, als je over de stuurkolom komt en de complete omranding verwijdert, moet je de spiegelbedieningsstekker loskoppelen (sorry, geen foto) en de omranding komt nu omhoog.

Als je eerst de drie Aux-meters doet, draai dan de zes schroeven los die hieronder zijn omcirkeld. De stereo-hoofdeenheid en de airco-controller worden eerst als één stuk eruit getrokken en dan wordt de meterpod afzonderlijk eruit getrokken:

Image

Als de meterpod eruit is, draai dan de lamphouders los door een halve slag tegen de klok in te draaien. De lampen worden dan uit de houder getrokken. Vervang ze door de 3x kleine 286 leds en schroef de houders terug op hun plaats. Zet de lichten aan om er zeker van te zijn dat je de polariteiten correct hebt en dat ze goed werken:

Image

Plaats eerst de Aux-meterpod terug, gevolgd door de stereo- en airco-eenheid en plaats vervolgens de zes schroeven terug.

Verder naar de hoofdcluster van het dashboard, moet je de plastic omranding verwijderen. Draai de twee schroeven aan de onderkant van de omranding, omcirkeld, en de twee schroeven aan de bovenkant van de omranding, gemarkeerd door de pijlen net buiten de opname. De omranding kan nu worden verwijderd door naar het stuurwiel te trekken:

Image

Nu zijn er nog maar drie schroeven die hieronder omcirkeld moeten worden losgedraaid. De hoofdcluster van het dashboard kan nu worden verplaatst:

Image

Je **** nu de hoofdcluster naar voren trekken en de lampen vervangen (wat ik heb gedaan), of je **** de cluster loskoppelen en volledig verwijderen (zoals op de foto hieronder). Draai de vijf omcirkelde lamphouders een halve slag tegen de klok in en vervang de lampen door de vijf 510 leds:

Image

Je **** nu de dashboardcluster terugplaatsen en de lichten aanzetten om te controleren of je de polariteiten goed hebt. Als dat is opgelost, plaats dan de drie clusterschroeven terug en plaats de clusteromlijsting en de vier bevestigingsschroeven terug.

Je **** nu de hoofddashboardomlijsting terugplaatsen. Sluit de spiegelschakelaarstekker aan, klik de omranding vast, beginnend bij de spiegelschakelaar en over de stuurkolom. Sluit de airco-sensor weer aan (en voor mij sluit je de spade-connectoren van de mistlichtschakelaar) bij de stuurkolom. Sluit nu de klok-, waarschuwingslichten- en achterruitverwarmingsschakelaarstekkers weer aan en klik vervolgens de rest van de dashboardomlijsting op zijn plaats. Plaats ten slotte de twee schroeven aan de onderkant van de dashboardomlijsting terug:

Image

Sluit de sigarettenaanstekerconnectoren aan, klik de versnellingspookomlijsting op zijn plaats en schroef de versnellingspookknop terug op de versnellingspook. Schroef de twee schroeven achter de asbak terug op hun plaats.

Plaats de asbak terug en voilĂ , klus geklaard!

Als het donker wordt, zet dan je lichten aan en bewonder je werk!

Image

Image

Een snelle voor- en na-vergelijking:

Voor:
Image

Na:
Image

Voor:
Image

Na:
Image

Ik hoop dat dit geholpen heeft.
Alex :smokin:.

#6 ·
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :clap:

Je bent niet de enige die dit nu gaat doen. Zouden dit dezelfde lampen zijn voor een R32?
Ik heb een reserve snelheidsmeterkop, een centrale meterset in de garage. Ik zal vanavond even kijken of ik het me herinner.

#4 ·
Je **** ook de ring rond de sigarettenaansteker en het contactslot met leds veranderen. Die van mij zijn allemaal blauw.

Ik heb ook alle knopverlichting voor de airco gedaan, maar kon niet uitvogelen hoe ik het groene display op de klok en de airco kon veranderen.

#11 ·
je **** ook de ring rond de sigarettenaansteker en het contactslot veranderen met leds. Die van mij zijn allemaal blauw

Ik heb ook alle knopverlichting voor de airco gedaan, maar kon niet uitvogelen hoe ik het groene display op de klok en de airco kon veranderen
heb je een foto van het doen van het contactslot op een r33? zijn ze allemaal hetzelfde .....bedankt james

#9 ·
#15 ·
Verlichting van schakelaars

Hoi, hoofdmeter + hulpmeters zien er veel beter uit in led, enig idee waar ik geschikte led- of standaardlampen kan krijgen om de schakelaars voor radiobediening, alarmlichten, verwarmde achterruit + mistlampen voor in de dashboardomlijsting op een R32 te plaatsen? Slechts een van mijn schakelaars is nog verlicht.

Weet iemand ook of alle R32's hetzelfde zijn wat betreft de mistlampschakelaar? Als je mijn mistlampschakelaar aanzet, lichten de zijlampen voor + achter en alle dashboardverlichting op (alle waar de lampen niet doorgebrand zijn), wat vreemd lijkt, aangezien dit gebeurt als de hoofdschakelaar voor de verlichting in de uit-stand staat.

Veel dank

Marc

#16 ·
Dit is een geweldig draadje, maar heeft iemand daar geprobeerd om de drie middelste meters op een R32 te verwijderen? Ik heb de snelheidsmeter gedaan en dat was een fluitje van een cent, maar ik heb hier gezocht en geen informatie gevonden. Zeker moet iemand een snelle handleiding hebben voor de R32, want ik heb er vandaag een uur over nagedacht en wilde niets kapot maken. Ik heb alles weer in elkaar gezet en ben hier gekomen voor wat verheldering. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

Bedankt

Richard

#17 ·
Piece of cake, maat.

Verwijder de versnellingspookknop en verwijder vervolgens de versnellingspookhoes. Verwijder de twee schroeven onder de hoes. Haal de asbak eruit en er zitten nog twee schroeven. Je **** de radioomlijsting losmaken.

Je zou moeten zien dat de centrale meters aan weerszijden zijn vastgeschroefd. Je moet het frontpaneel (zwarte sierlijst met drie gaten voor de meters) losmaken. Er staan een paar foto's in mijn thread in de ledenfoto's.

#21 ·
Ik heb net de vijf lampjes voor leds in het dashboard van mijn r32 vervangen, maar nu zet de hoofdschakelaar voor de koplampen alleen de koplampen aan en niet het dashboard of de achterlichten... Om de achterkant en het dashboard aan te zetten, moet ik nu de mistlichtschakelaar indrukken!!! Ik zie op de vorige pagina dat "brillo" hetzelfde probleem had, maar hij heeft niet vermeld hoe hij het heeft opgelost... Iemand ideeën alstublieft.... Ik ben zelfs teruggegaan naar normale lampen, maar ik moet nog steeds de hoofdschakelaar en het mistlicht aanzetten om alles te verlichten....

#23 ·
Ik heb net de vijf lampen voor leds in het dashboard van mijn r32 vervangen, maar nu zet de hoofdschakelaar voor de koplampen alleen de koplampen aan en niet het dashboard of de achterlichten... Om de achterkant en het dashboard aan te zetten, moet ik nu de mistlichtschakelaar indrukken!!! Ik zie op de vorige pagina dat "brillo" hetzelfde probleem had, maar hij heeft niet vermeld hoe hij het heeft opgelost... Iemand ideeën alstublieft.... Ik ben zelfs teruggegaan naar normale lampen, maar ik moet nog steeds de hoofdschakelaar en het mistlicht aanzetten om alles te verlichten....
De potmeters op de draaiknop van de koplamp kunnen zijn doorgebrand, er is een gids op sau over hoe je het **** repareren, open de draaiknop en je zou de potmeters moeten kunnen zien

#24 ·
Nadat ik de oude lampen had teruggeplaatst en nog steeds problemen had, controleerde ik de stekkerdoos en daar vond ik de oplossing. Een klein stukje plastic was gebroken en veroorzaakte kortsluiting. Ik isoleerde dat gebied en nu werkt het prima!